El Hondero Balear
“Som fills de sa fona… Caburus, Arguta, Vatri eren els nostres noms i de tot lo que podriem haver triat, varem triar sa fona. Es nostres peus trepitjaren terres llunyanes i extranyes, sempre a vanguardia, sempre decidits, sempre precisos. Som fills de s’història… que noltros mateixos, amb gran esforç varem escriure, llençament rere llençament. Entrellaçem ànima, precissió i tradició… Ara tornarà a fiblar sa fona.
Tria sa pedra, tria sa forma, mesura es pes, cerca-li es costat amable, coloca es projectil, iguala sa fona, obri ses pales, mesura sa distància, deixa que sa fona sigui una extensió des teu cos, de sa teva ment, concentra’t. Fixa es teu objectiu, equilibra es teu cos, sent sa pedra com fibla a dits des teu cap. espera es moment precís, espera, espera, espera concentra’t, (encara no), ara.
Texto por Joan Sanchez y Albert Comas, honderos baleares.
Los honderos eran desde muy pequeños entrenados en el manejo de la honda y constantemente se veían obligados a su continuo perfeccionamiento. Este hecho les situaba como enemigos letales, gracias a su destreza y manejo de la honda. Los honderos baleares estaban considerados como una de las secciones más temibles de los ejércitos. Hay varias versiones pero parece que la más aceptada es que la palabra Balear provenga de la antigua nomenclatura “ba’ lé yaroh” que se traduce como “los que ejercitan el oficio de lanzar piedras”.
Hoy en día, un buen número de habitantes de todas las islas luchan por mantener esta tradición viva, esta vez, como deporte tanto para hombres, mujeres y gente joven a través de la Federación Balear de Tiro con Honda.